全ては「楽しむこと」から (“Relish” comes first)

Today we talked with Charles McJilton, the Executive Director of Second Harvest Japan (2hj) again.
Charles gave us the details of the “dark side” of Japan on the last session.
Today he told us how they’ve been working for resolution of a number of issues.
For example, 2hj delivered food items that were worth of 330 million yen (approximately US$3.3 mil.) to social welfare organizations, welfare facilities and individuals in need. In terms of weight, they delivered about 560 tons of supplies to them. It can be easily imagined that their activities saved many people. But Charles said;

“We’re doing it because it’s really enjoyable!”

They’ve been engaging in foodbanking because it’s enjoyable for them. They think that “Enjoying our activities” comes first, not “helping others”. If they can help others through their activities “as a result”, they’ll be happier.
I was really touched by his attitude.
If you work for something mandatorily, or if you think you MUST help others, you’ll give it up easily. But if you ENJOY doing something, you’ll be able to work on it for a long time and save many people as a result. I think the same applies to everything. So I’ll keep his way firmly in mind.

If you need their help with food issues, or if you want to donate food to 2hj, visit http://www.2hj.org/.
And if you want to learn more about 2hj and Charls himself, visit http://www.myeyestokyo.com/aboutus/interview/pg41.html.

今週も先週に引き続き、日本初のフードバンク「セカンドハーベスト・ジャパン」理事長のチャールズ・マクジルトンさんにお越しいただきました。先週の放送では、日本の暗部が次々に・・・という感じでしたが、それらの諸問題にセカンドハーベスト・ジャパンがどのように取り組んでいるのかが、今週の主なテーマです。
例えば、僕が番組冒頭で発した「3億3千万円」という金額。これは2009年に、セカンドハーベスト・ジャパンを通じて福祉団体や福祉施設、個人に届けられた食糧を金額に直した数字です。1キロが平均600円として、約560トンもの食糧が、それを必要としている方々に届けられたことになります。
チャールズさんたちのこのような活動により、どれだけ多くの方々が助かったことでしょう。しかし、チャールズさんは言います。

「楽しいから、やっているんです」

フードバンク活動が楽しいからやっているだけ。人を助けることを目的とするのではなく、まずは自分たちが楽しんで活動する。その「結果」として人々の生活に貢献できれば、自分たちも幸せ・・・このチャールズさんの考えには、非常に心を打たれました。
人助けを目的や義務にしてしまっては、長続きしない。だけど楽しんで活動していれば、自然と長続きするし、それによって多くの方々が助かる。この考え方って、あらゆる仕事や勉強、学校の部活などに当てはまりますよね。

僕自身、これからも長い人生が続きます。若輩者ではありますが、こうして皆さんの前でお話しさせていただいていますし、これ以外にもいろいろな仕事をしながら生きていくでしょう。でも今日チャールズさんが放った「何事も楽しんでやろうよ、それが一番大事だよ!」というメッセージ、僕の心の中に永久保存したいと思います。

2週にわたってお伝えしてきた「フードバンク」。食糧を必要としている方、そして食糧を寄付したいという方がいらしたら、まずはセカンドハーベスト・ジャパンのホームページをご覧下さい。

*セカンドハーベスト・ジャパンHP : http://www.2hj.org/

フードバンクおよびチャールズさんについてもっと知りたいという方にオススメの2冊を以下に記しておきます。

● 『フードバンクという挑戦  -貧困と飽食のあいだで-』(大原悦子著 岩波書店刊)
● 『My Eyes Tokyo』(徳橋功著 幻冬舎ルネッサンス刊)

最後の最後が僕の本の宣伝になってしまい、恐縮です(笑)チャールズさんとのロングインタビューを収めていますので、お読みいただければ幸いです。

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です

日本語が含まれない投稿は無視されますのでご注意ください。(スパム対策)